Beroepsverenigingen en klachten
NVPA
Lid van de NVPA (Beroepsvereniging het Nederlands Verbond voor Psychologen, psychosociaal therapeuten en Agogen)
VIV
Lid van de VIV (Beroepsvereniging het Vereniging Intergrale Vitaliteitkunde)
RBCZ
Aangesloten bij RBCZ (HBO register beroepsbeoefenaren natuurlijke gezondheidszorg).
Via het RBCZ-register ben ik onderhevig aan het tuchtrecht complementaire zorg (TCZ).
Naast de NVPA, VIV en RBCZ werk ik ook volgens de Ethische code van Phoenix Opleidingen.
Ethische code Phoenix opleidingen
Sedert 1 augustus 1996 is aan Phoenix Opleidingen een Ethische Commissie verbonden. Deze heeft een tweeledig doel:
1. Het opstellen, publiceren en bewaken van de Ethische Code & Klachtenprocedure;
2. Het instellen en in stand houden van een Klachtencommissie.
De ethische code is op verzoek in te zien.
Bij klachten kun je je schriftelijk richten tot:
Phoenix Opleidingen TA/NLP
Raiffeisenlaan 26 A
3571 TE Utrecht
Tel 030 – 271 13 83
DE WET KWALITEIT, KLACHTEN EN GESCHILLEN ZORG (Wkkgz)
Met ingang van 1 januari 2017 heeft de overheid besloten dat je als cliënt van een zorgverlener
makkelijk en toegankelijk je klacht moet kunnen delen. Het doel van deze wet is dat je als cliënt
feedback moet kunnen geven over de zorg die je ontvangen hebt, zodat de zorgverlener kan leren
van je bevindingen en deze kan verbeteren. Deze wet maakt het voor jou overzichtelijk wat de
stappen zijn die je dient te bewandelen om je klacht kenbaar te maken.
De Wkkgz geldt voor alle zorgaanbieders. Zowel voor zorginstellingen als zelfstandige
beroepsbeoefenaren, zoals praktijkhouders.
Binnen deze wet is sprake van een drietal te onderscheiden stappen:
1. Een klacht maak je in eerste instantie bespreekbaar bij je behandelaar.
2. Leidt dat niet tot een oplossing dan neem je contact op met mijn beroepsvereniging en zij
zorgen dat een klachtfunctionaris in actie komt. Deze kun je toegewezen krijgen door het
klachtenformulier door te sturen naar mijn beroepsvereniging VIV Nederland.
info@vivnederland.nl, de klachtenfunctionaris komt van de SCAG vandaan (www.scag.nl)
3. Indien de Klachtfunctionaris er niet in slaagt te bemiddelen, kun je ervoor kiezen om je klacht
voor te leggen aan een geschillencommissie. Hier vind je de procedure en verdere informatie
zoals de kosten https://www.camcoop.nl/klachtenregeling
Als de geschillencommissie een uitspraak doet dan wordt deze uitspraak geanonimiseerd
gepubliceerd, zodat de opgedane ervaring gedeeld wordt en elke zorgverlener er kennis van kan
nemen.
Ik wens je hiermee voldoende op de hoogte te hebben gebracht. Mocht je vragen hebben over de
procedure of de verschillende instanties die hiermee van doen hebben, hoor ik dat graag.
Waar mensen werken kunnen er misverstanden ontstaan, ik wil dat je weet dat dit niet mijn intentie
is. Mocht je feedback voor me hebben of ergens niet tevreden over zijn, dan verneem ik dat graag
van je.
Via deze link vind je mijn registratie bij de geschillencommissie https://www.camcoop.nl