Beroepsverenigingen en klachten

NVPA
Lid van de NVPA (Beroepsvereniging het Nederlands Verbond voor Psychologen, psychosociaal therapeuten en Agogen)



VIV
Lid van de VIV (Beroepsvereniging het Vereniging Intergrale Vitaliteitkunde)


RBCZ
Aangesloten bij RBCZ (HBO register beroepsbeoefenaren natuurlijke gezondheidszorg). Via het RBCZ-register ben ik onderhevig aan het tuchtrecht complementaire zorg (TCZ).




Naast de NVPA, VIV en RBCZ werk ik ook volgens de Ethische code van Phoenix Opleidingen.

Ethische code Phoenix opleidingen
Sedert 1 augustus 1996 is aan Phoenix Opleidingen een Ethische Commissie verbonden. Deze heeft een tweeledig doel:
1. Het opstellen, publiceren en bewaken van de Ethische Code & Klachtenprocedure;
2. Het instellen en in stand houden van een Klachtencommissie.
De ethische code is op verzoek in te zien.
Bij klachten kun je je schriftelijk richten tot:
Phoenix Opleidingen TA/NLP
Raiffeisenlaan 26 A
3571 TE Utrecht
Tel 030 – 271 13 83

DE WET KWALITEIT, KLACHTEN EN GESCHILLEN ZORG (Wkkgz)
Met ingang van 1 januari 2017 heeft de overheid besloten dat je als cliënt van een zorgverlener makkelijk en toegankelijk je klacht moet kunnen delen. Het doel van deze wet is dat je als cliënt feedback moet kunnen geven over de zorg die je ontvangen hebt, zodat de zorgverlener kan leren van je bevindingen en deze kan verbeteren. Deze wet maakt het voor jou overzichtelijk wat de stappen zijn die je dient te bewandelen om je klacht kenbaar te maken.

De Wkkgz geldt voor alle zorgaanbieders. Zowel voor zorginstellingen als zelfstandige beroepsbeoefenaren, zoals praktijkhouders.

Binnen deze wet is sprake van een drietal te onderscheiden stappen:
1. Een klacht maak je in eerste instantie bespreekbaar bij je behandelaar.
2. Leidt dat niet tot een oplossing dan neem je contact op met mijn beroepsvereniging en zij zorgen dat een klachtfunctionaris in actie komt. Deze kun je toegewezen krijgen door het klachtenformulier door te sturen naar mijn beroepsvereniging VIV Nederland. info@vivnederland.nl, de klachtenfunctionaris komt van de SCAG vandaan (www.scag.nl)
3. Indien de Klachtfunctionaris er niet in slaagt te bemiddelen, kun je ervoor kiezen om je klacht voor te leggen aan een geschillencommissie. Hier vind je de procedure en verdere informatie zoals de kosten https://www.camcoop.nl/klachtenregeling


Als de geschillencommissie een uitspraak doet dan wordt deze uitspraak geanonimiseerd gepubliceerd, zodat de opgedane ervaring gedeeld wordt en elke zorgverlener er kennis van kan nemen.

Ik wens je hiermee voldoende op de hoogte te hebben gebracht. Mocht je vragen hebben over de procedure of de verschillende instanties die hiermee van doen hebben, hoor ik dat graag.

Waar mensen werken kunnen er misverstanden ontstaan, ik wil dat je weet dat dit niet mijn intentie is. Mocht je feedback voor me hebben of ergens niet tevreden over zijn, dan verneem ik dat graag van je.

Via deze link vind je mijn registratie bij de geschillencommissie https://www.camcoop.nl

Beroepsverenigingen en klachten

NVPA

Lid van de NVPA (Beroepsvereniging het Nederlands Verbond voor Psychologen, psychosociaal therapeuten en Agogen)



VIV

Lid van de VIV (Beroepsvereniging het Vereniging Intergrale Vitaliteitkunde)



RBCZ

Aangesloten bij RBCZ (HBO register beroepsbeoefenaren natuurlijke gezondheidszorg). Via het RBCZ-register ben ik onderhevig aan het tuchtrecht complementaire zorg (TCZ).




Naast de NVPA, VIV en RBCZ werk ik ook volgens de Ethische code van Phoenix Opleidingen.

Ethische code Phoenix opleidingen

Sedert 1 augustus 1996 is aan Phoenix Opleidingen een Ethische Commissie verbonden. Deze heeft een tweeledig doel:
1. Het opstellen, publiceren en bewaken van de Ethische Code & Klachtenprocedure;
2. Het instellen en in stand houden van een Klachtencommissie.
De ethische code is op verzoek in te zien.
Bij klachten kun je je schriftelijk richten tot:
Phoenix Opleidingen TA/NLP
Raiffeisenlaan 26 A
3571 TE Utrecht
Tel 030 – 271 13 83

SCAG

Ik ben aangesloten bij de SCAG een geschillencommissie voor de Complementaire en Alternatieve Geneeswijzen. Als therapeut houd ik me aan de klachtenregeling conform de nieuwe wetgeving Wkkgz, die vanaf 1 januari 2018 van kracht is. Ik ben aangesloten bij de Stichting Complementaire en Alternatieve Gezondheidszorg (SCAG), die zorg draagt voor de klachten- en geschillenregeling. Voor de procedure bij een klacht kun je informatie vinden op de website van het NVPA of VIV onder het kopje ‘Voor cliënten’.